30 Ekim 2011 Pazar

Alberto Giacommetti




Alberto Giacommetti ( 1901-1966 )

"Dil, Düşünce, Kültür, Sanat; İnsana dayalı paylaşım içermektedir."

Alberto Giacometti 1901-1966 yılları arasında yaşamış İsviçre'li heykelci ve ressamdır.



Aynı şekilde babası da bir ressamdı ve Alberto Giacometti kardeşi Diegoyu model olarak kullanıp on üç yaşında ilk tablolarını yapmıştır.

Eğitimini Cenevre ve Roma'da tamamladıktan sonra 1922 yılında Paris e yerleşti. Paris'te yenilikçi ve sürrealist akımlarla ilgilendi ve 1925 yılında kuramsal formlar denemek için naturalist heykelcilikten vazgeçti.

"Birini her gün aynı yerde görecek olsam, onu değişik değil, ama daha iyi görürüm. Ben de daha iyi görmek için çalışıyorum"

Bu cümle ona ait olmasına rağmen her an değişkenlik gösteren insanı betimlemek ona güç gelmeye başlamıştı. Çünkü insanın duruşu, düşüncesi ve doğal olarak bunların yüze yansımış şekli durmadan değişiyordu.

İşte bu sebeple heykel-nesne yapmayı deneyerek gerçeküstücülük akımına katıldı. 1935 yılına doğru tekrar kardeşi Diego'nun büstü üzerine çalışmaya başladı ve bu çalışmalar sonucunda kibrit kutusu boyutlarına kadar inebildi.



Kadın figürlerine baktığımızda ise ip gibi incecik uzun heykeller yaptı.

Bu çalışmalar kırılgan yalın ve yalnız insanın yalnızlığını simgeliyordu.

Hayatının son yıllarında yeniden insan yüzü incelemeye başlayıp kardeşi Diego ile Annettein adlı bir başka modelin büstlerini yaptı.

Bu büstleri incelediğimiz zaman yüzlerdeki dehşet, buz gibi donmuş bir ifade ve anlaşılmaz sükunet göze çarpar.

Son derece zengin bir konumda olmuş olmasına rağmen başarı yada zenginlikle ilgilenmeyip kendisini stüdyosuna kapatan bir sanatçıdır.

Çağımızın bunalımlarını heykelin en ilkel biçimi olarak Giacometti'nin heykellerinde görebiliriz.


Multimedia






sanem uçar 24.10.2009

Büyük İsviçreli ressam ve heykeltraş Alberto Giacometti yi anlatan video Sam Chen yapımı kısa bir animasyondur. Sanatçının sanata ve hayata bakışını çok güzel bir şekilde anlatan harika bir animasyondur.



torekara 24.10.2009

canımcım videoyu daha önce izlemiştim ama Giacommettiye ithaf olduğu bilgisinden yoksundum gerçekten çok özgün çalışmalar ve birazda insanın içini burkan... bazen garip bir şekilde sanat kapanmak gereklidir diyorum... hem can acıtan hemde çeken bir yönü var kapanmanın.. yalnız çok fazla çalışma ve fedakarlık olmadan yaratının olabileceğinede inanmak ahmaklık olur sanırım... bizi tanıştırdığın için teşekkürler....



titus andronicus 27.10.2009

Onu en iyi anlatan kitaplardan bir tanesi sanırım Yapı Kredi Yayınlarından çıkmış Aykut Derman' ın çevirisiyle olan kitaptır.
"Görüntünün ardında yatan büyülü gerçeklik" diye bir açıklama vardır.

Gerçekten yakından izleyebilme şansınız olursa o çok farklı görüntülerde öylesine yalın gerçeklikleri görürsünüz ki...

Önünden saatlerce ayrılmak istemediğiniz, gizli bir dille sizinle konuşan ve bildiğiniz bilmediğiniz bir çok şey fısıldayan görüntülerdir onlar.

Girdiğiniz kapıdan çıkarken adımlarınızın farklılaştığını hissersiniz, aynı "siz "değilsinizdir artık.



sanem uçar 27.10.2009

Sanırım onun eserlerini yakından görebilme şansım pek olmayacak. Olmasını isterdim açıkcası..

Elimden geldiğince tarihte yerini saygın bir şekilde ortaya koymuş kişileri tanıtmayı son zamanlarda ilke edindim.

Kuşkusuz sancılı kişilerdir sanatçılar. Bizler de genellikle onların eserlerinde yoğunlaşırız. Doğru olan budur belki de, pek emin değilim açıkcası.

O eserleri yaratan kimlik te önem kazanmaya başladı artık benim için.

Magazinsel bir anlamda kendileriyle ilgili bilgileri bilmek anlamında değil tabikii bu yazdıklarım.O yaratıların ardındaki insana yakışan davranış biçimlerini görmeyi istiyorum son zamanlarda.

O davranış biçimlerinde sanatçı kimliğinin yanında insan olmanın beraberinde getirdiği onur da varsa çok daha önem kazanıyor ortaya çıkanlar.

Eserlerini yakından görebilme şansım olmadığından eserleriyle birlikte Alberto Giacometti yi belgeleyen fotoğraflar çok daha farklı bir etki bıraktı.

Onlarla bütünleşmesi inanılmaz.

Mekanıyla uyumu tebessüm yayıyor yüzüme.

Yaşamaya devam ediyor sanki...




titus 28.10.2009

Öncelikle Alberto Giacometti tam olarak bir yere oturtamayacağımız sanatçılardan bir tanesidir.

Sürrealizm etkisi eserlerinde görülüyor olsa da kendisi için gerçek anlamda o bir sürrealist ressam ve heykeltraştı diyemeyiz.

Paris'te olduğu yıllarda yenilikçi akım ve sürrealizmle ilgilendiği doğrudur. Bu etki de vardır eserlerinde.

Ancak bildiğiniz gibi sürrealizm 1924 te Fransız edebiyatı şairlerinden ve ruh doktoru Andre Broton tarafından ileri sürülmüş bir akımdır. Ve aslında geçmişini ta Dadaizm e kadar gittiğini söyleyebiliriz.

Basit bir tanımla;bilinçaltının sanata yansıtılmasıdır diyebiliriz.

Sürrealizm de bilinç altı ön planda olduğundan modelle çalışılamaz genellikle.Alberto Giacometti te sanat hayatında modeli bir kenara bırakıp önce kübizme yönelmiştir. Tıpkı Picasso gibi.

İşte o dönemlerde yapıtlarına baktığımızda yükselen konstrüksiyonlar, yassı heykeller yapmaya başlamıştır.

Ve o dönemde beraber olduğu arkadaşlarına baktığımızda sürrealizm etkisinde yapıtlar veren sanatçılar olduğunu görürüz.Ve ister istemez o dönemin sürrealist sanatçıları tarafından bir kabul görür ve sürrealizm gurubuna kabul edilir.

Kimler mi kabul eder?

Dali, Aragon gibi sanatçılar:)

Fakat sonra Alberto Giacometti tekrar modellerle çalışmaya başlar. Tekrar modellerle çalışmaya başlamadan önce sürrealist sanatçıların sergilerinde bazı eserleri sergilenir.

İlk kişisel sergisini açtığında ise model kullanması bahane edilerek sürrealizmin kurucusu kabul edilen Andre Broton tarafından bu guruptan çıkartılır.

Gerçeğe baktığımızda Alberto Giacometti 'yi sürrealizmin öncülerinden başka existansiyalizm etkisinde yani varoluşçuluk etkisindeki sanatçılarda sahiplenmişlerdir.

Sarte gibi...

Sanem hanım ın bir başka yerde çok güzel tanımladığı gibi Alberto Giacometti ilginç bir sanatçıdır. Bu akımlar vs. çok fazla umrunda değildir.Eserleri bile önemli değildir onun için.

O iç dünyasında yaşattığı şeyleri ortaya koyan eserlerinde bir çok akımı görebileceğimiz büyük bir sanatçıdır.

Kısacası İsviçre de sürrealizm' in öncülerinden olmak gibi hiç bir kaygı, tasa yaşamamıştır.

Varoluşçu felsefeye çok daha yakın görmekteyim fikrimi söyleyecek olursam. Sürrealist etkiler olmakla birlikte tam bir varoluşçu felsefe vardır yaşamında.

Ahlak ölçüsü, özgürlük algılayışı, seçimleri hepsi varoluşçu felsefeye çok daha yakın gibi geliyor bana.

Tartışılabilir tabii bu yazdıklarım



sanem ucar 05.11.2009

Her şeyi bir kenara bırakırsak gerçekten Giacometti nin hemen herkes tarafından bir yerde taklit edilmesinin bir nedeni olmalı.

Her sanat dalında bir şekilde kendine örnek aldığın kişinin eserlerine benzer olanları yaratmakla başlıyor çoğu kez sanata adım atmak. Belli bir zaman diliminden sonra kendi yolunu bulabilen sanatçıların adlarını duyuyoruz.

Giacometti ciddi anlamda bir çok sanatçı tarafından dikkatle izlenen sanatçılardan biriydi.

Oysa bu anlamda kendisini ne kadar ciddiye aldığı tartışılabilir.Eserlerini sürekli olarak değiştirmesi farklı şekilde ele alınabileceği gibi onun sanata yada dünya görüşüyle doğru orantılı olduğunu düşünüyorum.

Son menejeri Aime Maeght Giacometti nin eserlerini sürekli olarak değiştirmesi alışkanlığından vaz geçmesi için, yada engelleyebilmek için eserini bronzla kaplamayı önermesi oldukça ilginçtir.

Giacometti nin de "hangi eseri?" sorusuna verilen "hepsi" cevabı karşısında nasıl bir tepki vermiş olduğunu merak etmiyor değilim.

Merak edilecek bir çok konu var doğal olarak sanatçı hakkında ama elimizdekilerle yola çıktığımızda gördüğümüz ; kendi algısıyla gördüklerini yaratmasıdır.

O anda nasıl görüyorsa ortaya çıkanlar da onun o anda yaşadıkları, hissettikleri ve gördükleriyle doğru orantılıdır.

2 yorum:

  1. Oya Tekin 29.10.2009

    Verdiğiniz bilgiler için teşekkürler sevgili titus. Açıkçası verdiğiniz cevap beni şaşırtmadı çünkü ben de böyle düşünüyordum. Ancak bu konuda yeterli donanıma sahip olmadığım için emin olamadım düşündüklerimden. Yalnız kafamı kurcalayan cevaplayamadığım bir soru var. Yıllarca çalıştığı hatta bu işe soyunurken de model olarak seçtiği kişi sadece kardeşi. Bana bu bir tesadüf gibi gelmiyor ama nedenini de çözemiyorum. Zaten bildiğim kadarıyla çok fazla modelle çalışmamış. O yılların da belki etkisi vardır bunda ama ben yine de bunun bir nedeni olduğunu düşünüyorum. Yanılıyor muyum acaba?




    titus andronicus 31.10.2009
    Bunu yanıtlayabilmem olanaksız Oya hanım...

    Sanem hanım ın başta sanatçımızı tanıtmaya çalışırken belirttiği gibi model olarak öncelikle kardeşini kullanıyor. Bu çok doğal geliyor bana, çünkü çok küçük yaşta başlayan bu tutku için en yakınında olan kişiyi seçmesi kadar normal bir şey yok.

    Daha sonraki sanat yaşantısında yine kardeşini model olarak kullandığı gibi Annettein de kullandığı bir gerçek.

    Bu sebeple salt bir kişiyi model olarak kullandı diyemeyiz.

    Ayrıca şu da vardır. Bizler sanatçıları bugün anlamaya çalışırken o dönemlerde birebir yaşadıklarını aktarmaya çalışmak çok kolay değil. Belki de olanaksız. Onunla ilgili bilgiler verilirken en önemlilerini ele almak doğru olandır.

    Belki de ismini bilmediğimiz başkalarını da kullandı...

    Açıkcası sanatta önemli olan ortaya çıkarttıklarıdır. Ben mesela modellerini hiç aklıma getirmem, kim veya niye diye:)

    Yarattığı eserlerin izdüşümünde bizler için düşündürdükleri yada hissettirdikleri çok daha önemli olmalı.

    Sizi anlıyorum, insanoğlu bir şekilde daha farklı nedenleri de bilmek istiyor, ama emin olun o ayrıntılar sonuçla kıyaslandığında çok fazla önem taşımıyor.

    Öğrenciyken , yani bu işin başlarındayken model bizler için önem taşırdı. O modellerle çalışmanın sayısız kazançları vardır.Daha sonraki yıllarda meslekte profesyönelliğe doğru adım attıkça model kullanımı genelde azalır.

    Zaten baktığımız her alanda bir şekilde bazı şeyler beynimizin içlerinde bir yerlerde kendiliğinden yazılıyordur ve bunlar bir şekilde tuvale yada heykel için herhangi bir nesneye dönüştüğünde modellerimiz düşünebileceğinizden çok fazladır.

    Ve çok iyi tahmin ediyorum ki Alberto Giacometti de belki iki modeli baz olarak kullanmıştır ama o beyninin ta içlerinde bir yerlerde sayısız başka insanlara ait duruşlar, vs. ler yani modeller kesinlikle vardı.



    sanem uçar 31.10.2009

    Sayın titus:)

    İnsanların bakış açılarını kesinlikle alışkanlıkları belirleyebiliyor. Ben bu anlamda Oya yı çok daha iyi anlayabiliyorum. O bir gazeteci alışkanlığıyla neden ,niçin, nasıl gibi soruları bu alanda da sorduğunda polisiye bir hikayeyi çözmeye çalışan bir dedektifin edası ortaya çıkıyor.

    Ya Oya sen çok yaşa emi!!!! İnan hiç güleceğim yoktu, güldürdün beni...

    Bir edebiyatçı da şimdi çıkıp Alberto Giacometti neden bir tek model kullandı üzerine bir kurgu kurup ortaya çok farklı bir hikaye çıkartabilir. Evet farklı alanda yeni bir sanat eseri sorularla ortaya çıkabilir...

    Bunu kurgulayacak bir edebiyatçı aranıyor:)))))))))))

    YanıtlaSil
  2. Oya Tekin 31.10.2009

    Sevgili titus ben Sanem'in de dediği gibi ve belirttiği nedenlerden sanırım fazla neden niçinleriyle bakıyorum. O yüzden cevabınız yeterince tatmin etmedi. Bu sorunun cevabını belki eserlerini yeniden, yeniden incelersem bulabilirim. ( Keşke imkanım olabilse canlı izleyebilsem, yakından görebilsem o eserleri.) Tabii kesinliği kendisi yaşasa bize verirdi benim bulduğum cevapsa kendimi tatmin eden bir cevap olabilir ancak. Gerçekle ne kadar örtüştüğü hiç bir zaman bilinemeyecek bir cevap. Ve Sanemcim kurgumu yapmadan eserleri tekrar incelemem lazım. Kurgu bitince bir yayın evi ararız. :)))



    titus andronicus 01.11.2009

    Kuşkusuz tatmin edeci bir cevap olmayacaktı, bunu baştan belirttim zaten. Bu anlamda heykel sanatı adına size tatmin edici cevabı kimse veremez.

    Neden o heykellerin boyları o denli uzunken minikleşti diye sormuş olsanız bunun cevabı olabilir.

    Ya da neden öylesine yassı?...

    Cevabı bulduğunuzda ne şekilde olursa olsun ortaya çıkacak kurguyla iyi bir kitap oluşabilir, bakın sinemaya da uyarlanabilir:) ama Alberto Giacometti nin eserleri konuşulacaksa ve o eserlerin özellikleri, geride kalanların hiç bir önemi yoktur ne yazık ki...

    YanıtlaSil

Yorumunuz için teşekkür ederiz.

Yorumunuz incelendikten sonra en kısa sürede yayınlanacaktır.