31 Ekim 2011 Pazartesi

Michael Kenna






"Sessiz İzlenimler"

Tüm dünyada kendine özgü manzara fotoğraflarıyla bilinen, Paris'te gerçekleşmiş olan son sergisinde tüm fotoğrafları tükenen, İngiliz fotoğraf sanatçısı Michael Kenna, 25 Eylül–22 Aralık 2008 tarihlerinde ülkemizde Galeri Elipsis'te bir dünya klasiği haline gelen “ Sessiz İzlenimler” sergisini gerçekleştirmiştir. Bizde bu ünlü fotoğrafçının “Sessiz İzlenimler” sergisinde yer alan, sanatçının klasikleri arasına girmiş, Japonya, New York, Fransa ve Çin'de çekmiş olduğu, sanatçının imzası haline gelen eşsiz fotoğraflarının yanı sıra, son dönem çalışmalarından ortaya çıkan eserlerini derleyerek hem fotoğraflarını hem de sanatçıyı sizlere tanıtmak istedik. Bilenlere de yeniden o büyüyü yaşatmak istedik. Onun fotoğraflarıyla biraz dinginlik ve huzur bulacağınızı düşünerek fotoğraf bölümümüzde ilk fotoğraf sanatçısı olarak onunla başlayalım istedik.

1953'de İngiltere'de doğan sanatçı, 1973 – 1976 yılları arasında Avrupa'nın seçkin sanat okullarından biri olan London College of Printing'de eğitim almış, 1977 yılında San Francisco'ya yerleşmiş ve 1980'lerin sonuna dek efsanevi fotoğrafçı Ruth Bernard'ın asistanlığını yapmıştır. Şu an Seattle, Washington, Amerika'da yaşayan sanatçı bugüne dek uluslararası birçok ödüle layık görülmüştür. Michael Kenna'nın aldığı ödülleri şu şekilde sıralayabiliriz.




Ödülleri

2003-Fahri Master Ünvanı, Brooks Enstitüsü, Santa Barbara, Kaliforniya, A.B.D
2000-Sanat Şeref Nişanı, Fransa Kültür Bakanlığı, Fransa
1996-Altın Safran Ödülü, Consuegra, İspanya
1989-Estetik Gelişim Enstitüsü Ödülü, Pasedana, Kaliforniya, A.B.D
1987-Kamu Binalarında Sanat Ödülü, Sacramento, Kaliforniya, A.B.D
1981-Imogen Cunningham Ödülü, San Francisco, Kaliforniya, A.B.D

Fotoğraflarının yanı sıra kitapları da olan Michael Kenna'nın bilinen kitapları ise şunlardır;



Kitapları

2007
Montecito Garden
Mont St Michel

2006
Hokkaido..
In Japan.

2004
Retrospective Two.
Ratcliffe Power Station.

2003
Boarding School.
En Quete d'Horizon.
Et la Dentelle?

2002
Japan.
A Twenty Year Retrospective.

2001
Easter Island.
L'Impossible Oubli.

2000
Night Work.



Bu kendine özgü sanatçının eserleri, Avusturalya, Belçika, İngiltere, Fransa, Japonya, Kore, İsviçre ve A.B.D'de bulunan galeriler tarafından temsil edilmektedir ve Paris Bibliotheque Nationale, Prag Dekoratif Sanatlar Müzesi, San Francisco MOMA, Londra Victoria & Albert Müzesi koleksiyonlarında yer almaktadır. Neslinin en iyi manzara fotoğrafçılarından kabul edilen Michael Kenna, vizyonunu tartışmasız olarak ortaya koymaktadır.

Sayısız ülkede sergi açmış olan Michael Kenna, birçoğumuz henüz uykudayken, peşine düşüp yakaladığı karelerdeki gerçeküstü etkiler sayesinde, izleyene huzur ve dinginlik veren eserlerini, düzyazıdan çok Japon şiiri olan "haiku" ya benzetiyor.



En kısa anlatımla; en doğru şeyleri söylemek, hece ölçüsüne uymak, baş harfler dâhil hepsini küçük harfle yazmak demek olan haiku sanatçının fotoğraflarına baktığınız anda tamda bu tanımı verdiğini hissettirir. En küçük ayrıntıyı en doğru şekilde fotoğrafa dökünüşüyle küçük harflerin yerine gelen nesneleri küçük küçük içinize sindirirsiniz. Zaten huzur ve dinginliği de o küçük ayrıntılar ruhunuza geçirir.

Genellikle alacakaranlık ve şafak arasında çalışan Michael Kenna insan gözünün göremediğini yakalamaktadır. Sürekli hareket halinde olan yeryüzünün, suyun, sisin ve bulutların kontrol dışı gerçekleşen seyrini derin bir merak ve sabırla takip ederek bize yansıtmaktadır. Çalışmalarında tercihini ayrıntılı mekân betimlemelerinden çok sade kadrajlardan yana kullanarak, hikâyeyi izleyenin tamamlamasına olanak veriyor. Böylece bizleri bir çeşit meditasyona davet etmektedir.



Sakin ve huzurlu manzaraları, onun baskılarında rüyamsı bir etki uyandırmaktadır. İnsanın meydana getirdiği ile tabiat arasındaki zıtlık, hiç uyumayan şehirlerle gizemli ve huzurlu şehirlerden farklı görünmüyor onun fotoğraflarında. Kenna, içinde yaşadığımız karmaşık dünyayı sakinleştirmeye ve yavaşlatmaya çalışıyor ve biz onun sessiz izlenimlerinde, görüntülediği obje ile arasındaki derin, ruhsal temasa tanıklık ediyoruz.

İşte huzuru ve dinginliği onun fotoğraflarında bu yüzden yakalıyoruz. Sizleri onun sessiz izlenimleriyle baş başa bırakıyoruz bu huzuru anlıkta olsa yaşamanız için...


Multimedia




Sanem Uçar 26.01.2009

Bugün kelimenin tam anlamıyla Kafka nın romanlarındaki kahramanlardan bir tanesiydim. Kesinlikle tebessüm etmemek için yemin etmiş, ekşimiş bir surat ifadesiyle, nerden çıktınız da geldiniz ifadesinin yoğun olduğu , en ufak bir konuşmanın bile yapılamadığı, ama beden diliyle yada işaret diliyle şuraya gideceksiniz, şuna imza attıracaksınız cümlelerini anlayabileceğiniz ve önünüzde sıra bekleyen çok ciddiyim 200 kişinin arasında bir böcektim

Bu yoğun tempo ve sözüm ona küçültülmüş bürokrasi ağı size kendinizi bir böcek gibi hissettiriyor. Dışarıya çıkmak biraz nefes almak istiyorsunuz, ama anlamsız bir şekilde yağan yağmur , caddelerden hızla giden arabaların çıkardığı egzoz kokuları, ve sesler ister istemez sizi içerde kalmaya mahkum ediyor.



Gözlerimi bir an kapatıp Ralph Towner ın Beneath an evening sky şarkısını duymaya çalışıyorum. Ve ister istemez beyninim gizil köşelerinden hiç çıkmayan bu ezgi bana Michael Kenna yı hatırlatıyor.

Nasıl isterdim bir anlığına dahi olsa onun çektiği fotoğrafların arasında kaybolabilmeyi.

Ya da o bulutların üstüne çıkabilmeyi

Sessizliğin ve dinginliğin bu olağanüstü fotoğrafçısının varlığını bilmek bile mutlu etti bugün beni. Çektiğin fotoğrafların olduğu yerlere gidememiş olsam da böyle yerlerin varlığını bilebilmek bile öylesine güzel ki!

Sanırım Kenna daki benim için sır burada;

Onunla kaybolabilirsiniz..




İnsansız Anı Var mıdır?

Bu satırları yazarken ünlü besteci ve keman virtiözü Pagani'nin müziklerini dinliyorum bir yandan. Fotoğraflarına baktığımda huzurun kendisini gördüğüm Kenna nın fotoğraflarıyla öylesine uyum içindeki....

Rahip okulunda başlayan eğitim hayatından buralara gelmek kolay olmamıştır sanırım.



Çok sevdiğim şair Edip Cansever bir şiirinde;

"Hafifçe ısırılmış bir elmanın dilimindeyim
Elmanın kokusundayım
Anısındayım -kimbilir kimin-

Anılarda görünür, düşlerde görünmez insan
Düşlerde görünen anlamlardır
Özelliklerdir bir de belli belirsiz.

Ve
İnsansız anı yoktur. Var mıdır?"



diye sorarken Kenna nın fotoğrafları sanki bu şiire meydan okur gibidir.Ya da yine çok sevdiğim bizim fotoğraf sanatçımız Ara Güler e de bir meydan okuyuş var fotoğraflarında. Manzara fotoğraflarına bir yerde karşı çıkan ve hemen her kareye mutlaka insanı yerleştirmek isteyen Ara Güler le karşılaşsalar nasıl bir konuşma geçerdi aralarında acaba?...

Manzara resimleri midir Kenna nın fotoğrafları?



Aslında o insansız manzara gibi gözüken fotoğraflarda nasıl bir insan emeği vardır bilinir mi acaba?

Fotoğrafını çekeceği yere defalarca gitmesi,izlemesi, saatlerce beklemesi, bir kareyle yetinmemesi insana ait emeklerin verildiği en titiz çalışmayı sergilemesi dikkatli gözler için görülüyor aslında.

Hiç insan yokmuş gibi algılanan fotoğraflarında insana ait izleri , insansı etkiyi, insandan uzaklaşmakla mı buldu acaba?

Bildiğim; Kenna nın yalnız ruh halindeki bilgelik ve huzur...




Sanem Uçar 26.02.2009

Sanırım Kenna nın fotoğraflarına baktığınız zaman tüm hayatın durmuşluğuna denk gelen sessiz anların dışında fotoğraflarının grafik bir sadelik içerdiğini görmüş olabilirsiniz.

Sadece dar bir alanı değil, çok daha geniş bir alanı belgelemek gibi bir niyet taşıması sebebiyle, fotoğraflarında oluşan geniş perspektif, fotoğrafın içinde olabilme hissini uyandırıyor.



Fotoğraflarındaki simetrinin fazlalılığı belki rahatsızlık yaratacakken derinliği olabildiğince gözler önüne sermiş olması o ıssızlıkta kendinizi var saymanıza bile sebep olabiliyor.

Açıkcası hiç insansız bu fotoğraflarda birey olarak kendinizi bulabileceğiniz ve fotoğrafın içinde kaybolacağınız, size özel alanları yaratması da bana göre kayda değer.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkür ederiz.

Yorumunuz incelendikten sonra en kısa sürede yayınlanacaktır.